רוצה לקבל מידע על חידושים בתזונה/מתכונים/טיפים רשום את הפרטים:

שם:
דוא"ל: 
 

מה קורה אחרי הירידה במשקל?
הרי תמיד עולים חזרה...האמנם?
דבורה בסבו באה אלי רווית דיאטות ובמשקל גבוה של 125 ק"ג. היום 6 שנים אחרי היא שוקלת 75 ק"ג.
קרא את סיפורה האישי...

בדיקת אחוזי שומן

 

בדיקת הרכב גוף מאפשרת לקבוע את מסת השרירים של הגוף ואת אחוזי השומן שלו. אצל אנשים אשר נמצאים במסגרת של אימון להרזיה ודיאטה (דיאט קואצ'ינג), ממלאת בדיקת אחוזי השומן תפקיד חשוב בהבנת והפנמת התהליך ובמעקב אחר התקדמותו התקינה


כל אדם אשר נמצא בתהליך של הרזיה עוקב אחר משקל גופו באופן קבוע. אולם משקל הגוף מורכב לא רק משומנים, אלא גם משרירים וממים, ולכן מומלץ לבדוק גם את ההרכב הכולל של משקל הגוף.


בדיקת הרכב גוף היא בדיקה ממוחשבת ופשוטה, המאפשרת לדעת בכל שלב בדיאטה אם הרכב הגוף מאוזן, ואם לא - מה ממרכיבי המשקל דורש טיפול.


במסגרת התוכנית לאימון להרזיה ודיאטה (דיאט קואצ'ינג), וכדיאטנית קלינית, אני עורכת בדיקות הרכב גוף אצלי בקליניקה, והתוצאות מתקבלות במקום. לתיאום בדיקה.

 


מהו הרכב גוף


משקל הגוף מורכב מ"משקל גוף רזה" ו"משקל גוף שמן", שיחד קובעים את סך כל משקל הגוף.

משקל גוף רזה כולל את השרירים, השלד, האיברים הפנימיים ותאי הדם. משקל גוף שמן כולל את רקמות השומן בגוף.


 

הקשר בין הרכב גוף ובריאות

 

למעשה, כמות השומן בגוף קובעת את המצב הבריאותי של האדם יותר מאשר משקלו. למשל, ספורטאי בעל מסת שרירים גבוהה יכול למצוא שלפי מדדי השקילה הרגילים הוא במצב של עודף משקל, בעוד שלמעשה מסת השומן שלו נמוכה, ולכן גם מבחינה בריאותית מצבו תקין. לעומת זאת, אדם במשקל תקין יכול להיות בעל אחוזי שומן גבוהים, ולכן גם בסיכון בריאותי גבוה.


כלומר, אם אדם נבדק ומצא שאחוזי השומן שלו נמצאים בטווח המומלץ, הוא יודע שהוא בסיכון מופחת לפתח בעיות בריאות. וכמובן שקיים גם המצב ההפוך, שבו בגוף רמה נמוכה מדי של שומן - עד למצבים של תת משקל ואנורקסיה - שעלולה להיות מסוכנת.

 


כיצד מתבצעת בדיקת הרכב הגוף


בדיקת הרכב הגוף היא בדיקה מאוד פשוטה: עומדים על מכשיר הבדיקה (מכשיר העובד בטכנולוגיה של מוליכות ביו חשמלית - BIA = BIO IMPEDANCE ANALYSIS), האלקטרודות מעבירות זרם חשמלי לא מורגש, ובסוף המדידה מקבלים את נתוני מסת הגוף הרזה ואחוזי השומן.


הרעיון העומד מאחורי בדיקת הרכב הגוף גם הוא פשוט: כל תאי גופנו מכילים מים, פרט לתאי השומן. ההתנגדות לזרם חשמלי המועבר בגוף תלויה בסך כל כמות המים בגוף. לכן, ככל שהמוליכות תהיה גבוהה יותר, כך אחוזי השומן יהיו נמוכים יותר.


בנוסף למסת הגוף הרזה ולאחוזי השומן, נותנת מדידת הרכב הגוף גם את  ה-BMR = BASAL METABOLIC RATE, שהוא שיעור חילוף החומרים הבסיסי בגוף. כלומר, כמה קלוריות צורך הנבדק במנוחה, בהתחשב במשקלו, מסת השריר שלו ואחוזי השומן שלו. על ערך זה יש להוסיף את הקלוריות הנשרפות בפעילות גופנית במהלך היום.


אצל אנשים שנמצאים בתהליך של הרזיה, מאפשרת מדידת צריכת הקלוריות היומית התאמת תפריט מדויק להרזיה ושמירת משקל.


 

מדוע חשוב לדעת מהו הרכב הגוף


משקל גוף רזה דומה למנוע במכונית. ככל שהמנוע גדול יותר, כך הוא צורך יותר דלק. כך גם בגוף האדם - ככל שהוא מכיל יותר שרירים, ישרוף אותו אדם יותר קלוריות במשך היום ובזמן פעילות גופנית. אדם שמגלה בבדיקה, למשל, שמסת השרירים שלו קטנה מהרצוי, ידע שעליו להגביר את קצב הפעילות הגופנית שלו, כדי להגדיל את מסת השריר של גופו, כך שיוכל לרזות ולשמור על משקל תקין וקבוע.


 

חשיבות מדידת כמות המים בגוף


מים חשובים לכל תהליכי החיים. איבוד טבעי של מים נעשה באמצעות השתנה, נשיפה והזעה. משקל הגוף הרזה מכיל באופן טבעי 69%-74% מים. כמות מים הקטנה מ-69% מעידה על התייבשות. התייבשות יכולה להיגרם בעקבות צריכת אלכוהול, שתייה מעטה, פעילות מאומצת או שימוש במשתנים.


אצל אדם המעוניין לרזות כמות המים בגוף היא גורם חשוב מאוד בתהליך, מאחר שמחסור במים מאט את קצב חילוף החומרים, ולכן גם את ההרזיה.


לספורטאים חשובה הבדיקה לצורך מעקב לאורך זמן אחר השינויים באחוזי השומן ובמסת השריר. מי שעוסק בספורט מועד יותר להתייבשות, ומשק נוזלים מאוזן יאפשר התאוששות טובה ומהירה יותר אחרי אימונים.

 

 

        טבלת ערכים ממוצעים של אחוזי שומן

                               

                                  גיל (שנים)
            

 

דירוג 

20-29

30-39

40-49

50-59

+60

גברים

מצוין

קטן מ-11

קטן מ-12

קטן מ-14

קטן מ-15

קטן מ-16

 

טוב

11-13

12-14

14-16

15-17

16-18

 

ממוצע

14-20

15-21

17-23

18-24

19-25

 

בינוני

21-23

22-24

24-26

25-27

26-28

 

גרוע

גדול מ-23

גדול מ-24

גדול מ-26

גדול מ-27

גדול מ-28

נשים

מצוין

קטן מ-16

קטן מ-17

קטן מ-18

קטן מ-19

קטן מ-20

 

טוב

16-19

17-20

18-21

19-22

20-23

 

ממוצע

20-28

21-29

22-30

23-31

24-32

 

בינוני

29-31

30-32

31-33

32-34

33-35

 

גרוע

גדול מ-31

גדול מ-32

גדול מ-33

גדול מ-34

גדול מ-35

 

 

 

 

בוודאי דימוי הדיאטנית בעיניך היא מישהי רזה מאד שאוכלת עלי חסה ולא מבינה על מה האכלנים מדברים. קרא את סיפורי האישי ותופתע...

חדשות

טיפ החודש:

עם בוא הקיץ, הזהרו מכמויות גדולות של פירות. פלח אבטיח גדול מכיל 400 קלוריות

תזונה דלת מלח

כל מה שצריך לדעת על תזונה דלת מלח